Back Ostrzeżenie przed próbami wyłudzenia danych i pieniędzy poprzez fałszywe wezwania do zapłaty

Wiadomości SMS, e-mail a nawet korespondencja listowna to zaobserwowane ostatnio próby działania oszustów podszywających się pod Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (CANARD GITD).

 

W związku ze zgłoszeniami dotyczącymi różnych form prób wyłudzeń danych osobowych i pieniędzy poprzez przesłanie fałszywego ponaglenia/ wezwania do zapłaty za rzekome popełnienie naruszenia w ruchu drogowym, zarejestrowane przez urządzenie rejestrujące będące w posiadaniu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, informujemy, że korespondencja w sprawach zarejestrowanych naruszeń za pomocą urządzeń rejestrujących prowadzona jest w formie tradycyjnej (za pośrednictwem Poczty Polskiej) lub za pośrednictwem elektronicznego biura obsługi klienta (eBOK CANARD).

 

  • Pierwsza korespondencja z CANARD przesyłana do właściciela/ posiadacza pojazdu nie jest jeszcze mandatem karnym. CANARD po ujawnieniu naruszenia, do właściciela pojazdu wysyła odpowiednie formularze, w celu wypełnienia i ustalenia stanu faktycznego. Do druków dołączona jest także karta informacyjna zawierająca wzór mandatu karnego.
  • Każdy mandat karny kredytowany ma przypisany indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty. Płatności należy dokonywać w banku, na poczcie lub z wykorzystaniem bankowości elektronicznej. GITD nie przesyła linków do uiszczenia grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego.

Udostępniamy Państwu procedurę prowadzenia spraw w związku z zarejestrowaniem wykroczenia oraz poglądowe wzory dokumentów.

 

W przypadkach budzących wątpliwości prosimy o kontakt z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
Zachęcamy również do kontaktu z infolinią pod numerem telefonu (22) 220 45 00, która dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 15:00.

 

Jeżeli stałeś się ofiarą ataku lub doszło do kradzieży danych (np. bankowości elektronicznej) bądź środków finansowych poinformuj o tym swój bank oraz niezwłocznie zgłoś sprawę na policję i do CERT.PL (CSIRT NASK).

 

Przykład fałszywej wiadomości e-mail
Przykład fałszywej wiadomości e-mail
Przykład fałszywej wiadomości SMS
Przykład fałszywej wiadomości sms
Przykład części fałszywej korespondencji pocztowej
Przykład części fałszywej korespondencji pocztowej