Nowe urządzenia rejestrujące wjazd na przejazd kolejowo-drogowy na czerwonym świetle zostaną zainstalowane w ramach rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. O tym jak poprawić bezpieczeństwo na przejazdach rozmawiali eksperci podczas konferencji zorganizowanej przez fundację Pro Kolej.
Była to szósta edycja konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe 2020”. Przedstawiciele zarządców infrastruktury kolejowej, specjaliści z GITD, GDDKiA oraz zarządców dróg, także przewoźnicy kolejowi, firmy logistyczne oraz eksperci z sektora budowlanego i kolejowego omawiali kwestie zmian regulacji prawnych, aktualnego poziomu bezpieczeństwa i największych zagrożeń na przejazdach. Pokazywano również najnowsze rozwiązania w zakresie techniki i zarządzania bezpieczeństwem na przejazdach kolejowo-drogowych.
Do zmniejszenia liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych ma się przyczynić m.in. instalacja nowych urządzeń w ramach rozbudowy CANARD. Na wybranych przejazdach zostanie posadowionych w sumie pięć rejestratorów wjazdu na czerwonym świetle – informował podczas konferencji przedstawiciel Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Podstawą typowania miejsc, w których instalowane będą urządzenia, jest ocena zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu.
W ubiegłym roku na krajowej sieci kolejowej doszło do ponad 550 wypadków. Najwięcej, bo 205 zdarzeń (37%) stanowiły wypadki na przejazdach i przejściach, w których zginęło 65 osób.